2020: Έτος προκλήσεων ή αποκλίσεων για τη Μεσσηνία;

Μέρος Α’ – οι στρατηγικές υποδομές

Ηταν προφανώς μια μεταβατική και εκλογική χρονιά. Το 2019 σηματοδότησε ευρεία ανανέωση σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης για τη Μεσσηνία και οι όποιες προεκλογικές υποσχέσεις και δεσμεύσεις των νέων αρχόντων δοκιμάζονται ήδη για την αξιοπιστία τους. Το σίγουρο είναι πως τη χρονιά που φεύγει σημειώθηκε μάλλον ελάχιστη πρόοδος στον τομέα των στρατηγικών υποδομών του τόπου μας. Οι προοπτικές για το 2020 είναι πάντως οριακά θετικές. Ας δούμε τα επιμέρους έργα:

  1. Δρόμος Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Το έργο-σύμβολο της ανάπτυξης της δυτικής Μεσσηνίας αποτελεί μάλλον την πιο αμφιλεγόμενη αλλά ταυτόχρονα και ελπιδοφόρα περίπτωση στον τομέα των στρατηγικών υποδομών. Ο νέος πρωθυπουργός εξήγγειλε πρόσφατα την προώθησή του, ενώ το αρμόδιο υπουργείο φαίνεται πως καταλήγει στην υλοποίησή του με βελτίωση του υφιστάμενου δρόμου, διαδικασία ΣΔΙΤ και στρατηγικό διάλογο, όπως είχε προωθήσει η προηγούμενη κυβέρνηση. Δυστυχώς, οι τοπικοί άρχοντες δεν έχουν διαμορφώσει ακόμα μια κοινή στρατηγική στο ζήτημα και ακολουθούνται προσωπικές πολιτικές που δυσκολεύουν τις όποιες αποφάσεις. Σε κάθε περίπτωση, φαίνεται πως οι σχετικές διαδικασίες θα ξεκινήσουν εντός του 2020, κυρίως λόγω της αποδοτικής πίεσης από πλευράς Κωνσταντακόπουλου.

2. Οδικός άξονας Καλό Νερό – Τσακώνα

Μια ακόμα χαμένη χρονιά για το νότιο τμήμα της Ιόνιας Οδού, χωρίς να διαφαίνονται άμεσες εξελίξεις, ενώ η πρόσφατη είδηση ότι θα κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο όταν ολοκληρωθούν οι σχετικές μελέτες παραπέμπει, επί της ουσίας, το θέμα στις ελληνικές καλένδες.

3. Δρόμος Τζάνε – Καλαμάκι

Οπως αναμενόταν, η Περιφέρεια έχασε ξανά το στοίχημα της ολοκλήρωσής του αναγκαίου αυτού έργου για την ανατολική Πυλία. Αναμένεται η τμηματική του παράδοση εντός του 2020, εκτός από το σημείο που έχουν βρεθεί αρχαιότητες, το οποίο θα καθυστερήσει περαιτέρω.

4. Δρόμος Καλαμάτα – Αρεόπολη

Στο σημαντικό αυτό έργο φαίνεται πως υπάρχει κάποια κινητικότητα με την ένταξη του μελετητικά πιο ώριμου τμήματος της παράκαμψης Κάμπου – Σταυροπηγίου στο  ΕΣΠΑ.

5. Οδική πρόσβαση προς την Αρχαία Μεσσήνη

Το έργο εντάχθηκε επιτέλους στο ΕΣΠΑ, κάτι που γεννά ελπίδες για την υλοποίησή του, ώστε να τερματιστεί η προβληματική πρόσβαση στον εμβληματικό αυτό πολιτιστικό χώρο.

6. Εργο «Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης» στην Καλαμάτα.

Ούτε αυτή τη χρονιά ξεκίνησαν τα έργα που προβλέπουν επιμέρους αναπλάσεις στην Παραλία και το Ιστορικό Κέντρο της πόλης. Μετά τις πρόσφατες εκλογές, η νέα περιφερειακή αρχή ενεργοποίησε τη διαδικασία και ο δήμος προχώρησε τους διαγωνισμούς για τα πρώτα έργα. Ετσι, αναμένεται να ξεκινήσουν, επιτέλους, μέσα στο 2020.

7. Αρδευτικά δίκτυα Φιλιατρινού φράγματος

Μετά τη σημαντική καθυστέρηση των προηγούμενων ετών, ανακοινώθηκε πως το έργο, με το οποίο θα απογειωθεί η παραγωγικότητα στον κάμπο της Τριφυλίας, θα δημοπρατηθεί, επιτέλους, το φθινόπωρο του 2020.

8. Αναβάθμιση του λιμανιού της Καλαμάτας

Παρά το γεγονός ότι το master plan του λιμανιού φαίνεται να προχωρεί κάπως, είμαστε δυστυχώς μακριά από την έναρξη των όποιων παρεμβάσεων. Δεδομένων των περιορισμένων πόρων, η ανεύρεση στρατηγικού επενδυτή είναι μάλλον μονόδρομος για την αναγκαία επιτάχυνση της αξιοποίησης του καθοριστικού αυτού αναπτυξιακού πυλώνα για την πόλη της Καλαμάτας.

9. Αναβάθμιση του Αεροδρομίου της Καλαμάτας

Παρότι το έργο παρέμεινε σε επίπεδο εξαγγελιών και το 2019, ο νέος πρωθυπουργός δεσμεύτηκε πρόσφατα από την Καλαμάτα για άμεση προώθηση της ιδιωτικοποίησής του. Θα είναι πάντως μεγάλη έκπληξη αν η διαδικασία ολοκληρωθεί μέσα στην επόμενη χρονιά

10. Επαναλειτουργία σιδηρόδρομου

Μια ξεχασμένη υπόθεση από σχεδόν το σύνολο του τοπικού πολιτικού προσωπικού. Κι όμως, ο σιδηρόδρομος είναι όχημα ανάπτυξης και εσόδων για όλες τις προηγμένες οικονομίες. Η ανάδειξή του σε προτεραιότητα, με τον προαστιακό Καλαμάτας – Μεσσήνης αλλά και την επαναλειτουργία του δικτύου ως τουριστικής διαδρομής, θα είναι ευχής έργον να συμβεί το 2020.

Παρά τις ισχυρές προκλήσεις που παραμένουν για τη Μεσσηνία, επιβάλλεται να ατενίσουμε τη νέα χρονιά με στρατηγική αισιοδοξία. Για να επιτευχθούν όμως απτές,  θετικές εξελίξεις για τον τόπο μας, απαιτείται ολοκληρωμένο σχέδιο και ενότητα για την υλοποίησή του. Σ’ έναν κόσμο που αλλάζει με ιλιγγιώδη ρυθμό, υπάρχουν ακόμα, ευτυχώς, και κάποιες σταθερές. Αρκεί ν’ αντιληφθούμε όλοι μας, και κυρίως όσοι έχουν την ευθύνη των αποφάσεων, ότι η στιγμή για δράση είναι τώρα. Και αυτό παραμένει ως πρωταρχικό ζητούμενο για το επικείμενο έτος 2020.

Μπορεί να σας ενδιαφέρουν επίσης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *